Zdroj obrázku: DALL-E a moje hlava
Myslím si, že nehledě na hudební žánr se to dá zahrát tak, že to má hlavu a patu.
A taky vlastně, že si pak řeknete, super, teď ta skladba nebo písnička je prostě to ono.
A pozor není nutné, aby všude ta sóla byla.
To jsem zmínil i v článku, vše co jste chtěli vědět o Blues - je tam ode mě i video tip.
Sóla jsou podstatnou částí jazzu - podívejte se na mého průvodce jazzovým světem.
Je to často hudebně dobré i bez nich :)
Co je vlastně smyslem kytarového sóla?
A obecně i u jakéhokoliv jiného nástroje - smyslem je, aby bylo krásné.
A také aby bylo čisté, vzdušné a zpěvné.
Cože? Ano. S hraním instrumentální skladby nebo písničky je to jako když sbíráte na louce nádherné kytky pro svou maminku abyste jí udělali radost.
Zdroj obrázku: DALL-E a moje hlava :)
Celá ta květina "pohromadě" musí k sobě pasovat, aby vyzněla jako celek.
A sólo je prostě jen "jednou krásnou květinou", kterou celou hudební kytici chcete obohatit.
Pokud nevíte, co je smyslem sóla, tak ho radši nehrajte. Bude to lepší.
Přemýšlejte nad ním melodickým způsobem
Technický aspekt vašeho instrumentu by neměl být vašim primárním zájmem.
Technika, která neslouží melodii v sóle, je prázdným "krákoráním". Možná je to wau, ale to je tak nějak všechno. Až budete starší, tak z toho vystřízlivíte.
Hele, když hraje Mark Knopfler Sultans of Swing. Panečku. A cca v 1:22 ve videu se i jako celek úžasně změní dynamika! A nastane další nádherná melodická klenba.
Nebo podívejte na konec skladby Tunnel Of Love.
Nebo když hraje David Gilmour sólo v Time. Je to tak skvělé, že to vnímáme jako pevnou součást skladby.
Nebo Radim Hladík ve Slunečním Hrobě.
To prostě všichni milujeme.
Těch příkladů by mohlo být mnoho, to je asi všem jasné.
Tipy, jak melodii vytvářet
Hrajte a "motejte" se okolo akordových tónů v dané harmonii skladby či písničky.
To je něco jako "maják", který vás bude navigovat, abyste se "neutopili". To je totiž velmi snadné.
Zdroj obrázku: DALL-E a moje hlava :)
Nehrajte tóny, ale fráze - jako neříkáme slova, ale věty.
Sólo si zazpívejte - co se dá jednoduše zpívat bude i zapamatovatelné.
Nahrajte si to a pak si to poslechněte.
Zkuste si vzít jednoduchou a známou melodii a variovat jí do vaší sklady, nálady, tóniny.
Zahrajte to druhým lidem a zeptejte se jich na názor, zda to sólo k té skladbě sedí
Hrajte si s dynamikou
Tak o tom by to jako taky mělo být. Kde není kontrast, tam nic moc nevzniká.
To znamená, že nehraju pořád ve stejné úrovni hlasitosti. Měním to. Jako když včela léta sem a tam a pak si chvíli sedne a zase létá.
Robben Ford. To je mistr mistrů v této disciplíně.
Další pán na holení? Derek Trucks - jižanský viking s bottleneckem (to je kus skla nebo kovu se kterým přejíždíte přes struny a ono to dělá super zvuk).
Slyšíte ten tón? To je úplně neskutečný :)
Zůstaneme ještě na jihu USA.
Mimochodem, víte, že na jihu USA v Louisianě jsou taková fantastická místa, která se ne každému objeví? A to stejné je i na řece Mississippi.
Duane Betts.
A jeho sólo ve skladbě Autumn Breeze.
To je prostě paráda.
Vážně na to myslete.
Minimalismus v dobré porci je taky někdy fajn
Je jeden muzikant. Jmenuje se Ray Bonneville. Moc sól nemá. A když ano, tak jsou to geniality.
V kontextu té skladby je to prostě super.
A pak je tu J. J. Cale.
Málomluvný Vlk z Tulsy.
Lekce, jak toho říct hodně i při málo tónech.
Poslouchejte sóla George Harrisona v raných Beatles
Když jsem byl mladší, to bylo samé Jimmy Page, Hendrix, apod. ale víte co, oni zase tak "horká esa" nejsou. Jsou často jen samé "horem, dolem" po hmatníků, a to je celý. Hele, Harrison - co se týče melodií u jeho sól a vyhrávek - je strčí všechny často do kapsy.
Čím jsem starší tím víc si říkám, že to byl opravdu skvělý muzikant, zpěvák, skladatel a kytarista. Není to showman jako ty Hendrixiády apod.
Naučte se aspoň 3 kytarové linky od Hanka Marvina
Hank Marvin a The Shadows - krystalický zvuk, který inspiroval mnoho kytaristů a muzikantů po celém světě.
Hank nehrál sóla. On hrál opravdu jen melodie a zase ty melodie. Doporučoval bych se naučit. Například.
Wonderful Land
Apache
Atlantis
Inspirujte se frázováním Johna Mayera
Někdo ho může, jiný nemusí. Ale ten smysl pro frázování. To on prostě má. On ví, jak to tam "poslat".
Nebo tady
A někdo to vidí obdobně jako já :)
Nepředvádějte se
Nemá to smysl. Protože, co je cílem? Cílem je, aby hudba, co hrajete zněla kompaktně a provázaně jedno s druhým.
Nacvičujte si to případně doma. Ale když hrajete před někým, hrajte to s myšlenkou na celek. Písnička od A do Z, či instrumentální skladba od A do Z - ale že je to jeden celek.
Zeptejte se někoho, kdo je skvělý kytarista, i když on by se za něj třeba sám nepovažoval
Můj kamarád Petr Adamovský má skvělý cit pro kytaru a jeho sóla mají myšlenku.
Zdroj obrázku: DALL-E a moje hlava :)
A s takovým člověkem cvičte a bavte se o tom, jak hrát sóla.
Mimochodem Petr píše skvěle i Haiku.
Inspirujte se, jak hraje více kytaristů sólo na stejnou stopu
A to myslím, konkrétně toto.
Mě asi nejvíce "dostalo" sólo Mateuse Asata a Joshe Smitha. Proklikem se dostanete přímo na jejich sóla. Ale i ostatní sóla jsou samozřejmě parádní :)
Přemýšlejte pravidlem 3
Jde o to, že si to sólo rozložíte na nejlépe 3 fáze.
Začátek
Prostředek
Konec
S tím se už pracuje lépe, že?
Zdroj obrázku: DALL-E a moje hlava :)
Pracujete totiž na tom jak na obrazu a zároveň i výběru správného rámu.
Zkuste si rozebrat sólo od skupiny tzv. Gypsy jazz kytaristů
Oni jsou skvěli. Možná někdy někdo z nich hraje moc. Ale... Ale...
Oni často myslí velmi melodickým a příjemným hudebním jazykem.
A to si na nich zkuste všimnout a inspirovat se tím. Např. Biréli Lagrene v jeho verzi standardu Lullaby Of Birdland ze sebe "vysype" ve svém sólo nádherný barokní běh.
(snad jsem tu stopáž trefil, psát článek v kavárně a poslouchat nahlas vlastní YT není optimum :)
Nebo Gonzalo Bergara - to je taky borec borců. Tady nechám odkaz na celé YT video, ne jen tu konkrétní část.
Uvidíte na tom, jak je vlastně celá instrumentální skladba Agridulce zahraná tak, jak to asi lépe nejde.
Dynamicky, přesně a s atmosférou.
Technika podporuje výraz. Neukazuje čistě na sebe.
Comments